Etiyopya’ya gidiyorsunuz ve karşınıza Türkçe konuşan
birileri çıkıyor; üstelik bu Kenya’da da oluyor, Japonya’da da… Tam bir “nasıl
yani” durumu. Dünya küçülürken Türkçe büyüyor; tek açıklama bu.
Uluslararası Türkçe
Öğretimi Derneği (TÜRKÇEDER) tarafından bu yıl 10.’su düzenlenen Uluslararası Türkçe Olimpiyatları 30 Mayıs’ta
başladı. 14 Haziran’a dek sürecek olimpiyatlarda yarışmak amacıyla 7 kıtadan ve 135 ülkeden tam 1500
öğrenci Türkiye’ye geldi. Başta İstanbul ve Ankara olmak üzere toplam 41 il ve 65 sahnede gösteri ve performanslarını sahnelemek üzere… Bu yılki
tema “İnsanlık El Ele Bayram O Bayram
Ola”.
2003 yılında 17
ülke ve 62 öğrenciyle yola koyulan Türkçe Olimpiyatları; Türkçenin yaşatılması
ve yaygınlaştırılması yanı sıra farklı coğrafyalardan çocukları bir araya getirerek
geleceğe yönelik dostlukların kurulmasına vesile oluyor. Dünya genelinde her yıl 15 bin civarında öğrenci Türkçe
Olimpiyatları’na hazırlanıyor. Her ülke kendi içinde yarışmalar düzenleyerek
finalistlerini seçiyor ve Türkiye’ye gönderiyor. Dünya çocukları
olimpiyatlarda; konuşma, yazma, dil bilgisi, şarkı, şiir, ses, okuma, genel
kültür, sunum, özel beceriler, resim, halk oyunları, deneme ve ülke tanıtım
stantları gibi 20 ayrı kategoride Türkçelerini yarıştırıyor. Ana dili Türkçe
olup da yurtdışında yaşayan öğrenciler için de kompozisyon, şiir ve genel
kültür gibi yarışmalar düzenleniyor. Hatta dünyaya Türkçe öğreten öğretmenler
için de...
Kıssadan hisse:
Bir sivil toplum hareketi olan Türkçe Olimpiyatları, Türkiye’nin ve Türkçenin
uluslararası arenada güçlenmesine yardımcı olan siyaset üstü bir faaliyet.
Uluslararası Türkçe Olimpiyatları Tertip Komitesi Başkanı Mehmet Sağlam’a göre
şimdiki hedefi, yani en önemli gelecek planı da Birleşmiş Milletler’e kayıtlı
193 ülkede Türkçe ses bayrağını dalgalandırmak.
OLİMPİYATLARIN
ARKASINDA TÜRK OKULLARI VAR
Küçük resim
böyle. Büyük resimdeyse; Türkiye’nin, Türkçenin ve Anadolu’nun sesini dünyaya
duyuran Türk Okulları çıkıyor karşımıza. İlki
1991’de Nahçıvan’da açılan Türk Okulları, 20 yıldır 7 kıtada ve 140
ülkede hizmette. En birinci niyetleri Türkçeyi dünya dili yapmak ama dünya
barışına ve Türkiye ekonomisine katkıları da yadsınamaz boyutta.
Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Türk Okulları’nın işadamları için asıl önemli katkısı; Türklerin
ayaklarının alışmadığı, adını bilmediği, duymadığı Afrika ve Uzakdoğu ülkeleri
gibi yerlerde ilk temasları sağlamış olmaları” derken İstanbul Tekstil ve
Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi yerinde bir
örnekle açıklıyor durumu: “İlk yurtdışı
bağlantıları için 1989’da yurtdışına gitmiştim. Bir Uzakdoğu ülkesine gittiğim
o zaman işlerimi 15 günde zar zor halledebildim. Ama sonra okullar, genç Türk
çocukları ve oradaki hocalar sayesinde Türkiye’den iş yapmaya gidenler
özgüvenli ve cesaretli şekilde işlerini halledebildi.”
***
30 Mayıs Açılış
Töreni / Four Seasons Otel Beşiktaş
1 Haziran Açık
Hava Konseri / Taksim Meydanı
1-3 Haziran
Kültür Şöleni / İstanbul Fuar Merkezi
5 Haziran Şarkı
Finali / Ataköy Sinan Erdem Kapalı Spor
Salonu
6 Haziran Şiir
Finali / Ankara Arena Kapalı Spor
Salonu
9 Haziran Ödül
Töreni / Ankara Arena Kapalı Spor
Salonu
14 Haziran
Kapanış Töreni / Türk Telekom Arena
16 Haziran
Tasavvuf Konseri / Ülker Sports Arena
***
NE DİYORLAR?
Recep Tayyip
Erdoğan (Başbakan): Gittiğim her yerde,
Türk Okullarında bayrağımızın dalgalandığını görüyor ve bundan gurur duyuyorum.
Ban Ki-moon
(Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri): Türkiye
küresel önemi haiz konularda yüksek sesli konuşma hakkını kazanmıştır, bunda
Türk Okullarının önemli bir katkısı bulunmaktadır.
Hamid Karzai
(Afganistan Devlet Başkanı): Kardeş ve dost
ülke Türkiye’nin gönüllü öğretmenleri, Afgan gençlerini çağdaş ve bilimsel
imkânlarla en güzel biçimde geleceğe hazırlıyor.
Juniçiro Koizumi
(Eski Japonya Başbakanı): Japonya’daki Türk Okulları ve eğitim faaliyetleri
Türkiye ile Japonya arasındaki ilişkilerde çok önemli bir yer tutuyor ve
mutlaka geliştirilmesi
lazım.
Kolonzo Musyaka
(Kenya Cumhurbaşkanı Yardımcısı): Türkiye’nin Afrika ile ilişkilerindeki hızlı gelişmenin etkenlerinden birisi de Türk
okulları ve öğretmenleridir.
Eustaquio Nseng Esono (Ekvator Ginesi Dışişleri Bakanı): Avrupa, elçiliklerini
kapatırken Türkiye, Afrika’ya okul açtı. Halkımıza nasıl balık tutulacağını
öğretti.
JÜLİDE KARAHAN
SKYLIFE HAZİRAN 2012
...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder