20 Mayıs 2011 Cuma

Bu Benim Kendi Efsanem

BREZİLYALI YAZAR PAULO COELHO İSTANBUL’A GELDİ VE KÜÇÜK BİR BASIN TOPLANTISI SIRASINDA SORULARIMIZI CEVAPLADI.

Paulo Coelho, kitapları en çok dile çevrilmiş yaşayan yazar olarak Guinness Rekorlar Kitabı’na girmiş durumda. Yazarın son kitabı Elif (Alef), yıl içinde onlarca dünya diline çevrilecek. Türkiye’deki Coelho hayranları şanslı; çünkü Türkçe, kitabın Portekizce’den sonra yayınlandığı ilk dil.

Elif nedir?

Elif her şeyin aynı anda aynı yerde bulunduğu nokta yani şimdiki zaman. 2006’da inanç açısından bir kriz yaşadım. Ben bittim artık dediğim bir anda yakın arkadaşım ve ustam J, “Gitme vaktin geldi” dedi. Onu dinledim ve tamı tamına 9288 kilometrelik Trans Sibirya yolculuğuna çıktım. Moskova’da başlayıp Pasifik Okyanusu kıyısındaki Vladivostok’ta son bulan bir yolculuk bu. Yolda genç bir Türk kızıyla tanıştım. Onunla zaman ve mekânın dışındaki noktaya, Elif’e temas ettik.

Kitabın ne kadarı gerçek? Ne kadarı kurgu?

Romanın iki başkahramanından biri Hilal isimli 21 yaşındaki bir Türk kızı, diğeri ise benim. Bu üç aylık seyahatin yüzde 90’ı doğru.

Daha önce İstanbul’a gelmiş miydiniz?

Evet, galiba ilk gelişim 1996’daydı. Hatta bavulumu kaybetmiştim yolda. Hiç görmediğim bir şehir, hiç tanımadığım bir yayıncı ve üzerimdeki kıyafetler… Yine de çok keyif almıştım.

Sizin için yazmak bir görev mi yoksa bir Türk yazarın da dediği gibi (Sait Faik Abasıyanık) yazmazsanız çıldıracağınız için mi yazıyorsunuz?

Bu benim kendi efsanem, bu benim paylaşma yöntemim. Önce kendinizi kaybediyorsunuz, doğru. Yıllar önce ben de çıldırmıştım. Ama düşününce herkesin bu dünyada bir görevi var. İster inanın ister inanmayın, ben inanıyorum, yaptığınız her şeye sevginizi koyun. Tanrı size günah işledin mi demeyecek; yeterince sevdin mi diyecek. Sevdiysen sorun yok; sevmediysen cezanı çekeceksin.

***

COELHO’NUN DÖNÜM NOKTASI

1947’de Rio de Janeiro’da doğan Coelho, 60’lı yıllarda tüm Amerika kıtasını ve Avrupa’yı bir hippi olarak dolaşır. Brezilya’ya dönüşünde şarkı sözleri yazar, gazetecilik yapar, tiyatroyla ilgilenir. Kendi ifadesiyle hayatının dönüm noktası olan Hac romanının konusu 1986’da Santiago de Compostela’ya yaptığı hac yolculuğudur. 1987’de Simyacı’yı yazan Coelho, 90’lı yıllarda tüm dünyada kelimenin tam anlamıyla patlar. Yazarın diğer kitapları arasında Brida (1990), Piedra Irmağı’nın Kıyısında Oturdum Ağladım (1994), Beşinci Dağ (1996), Işığın Savaşçısının El Kitabı (1997), Veronika Ölmek İstiyor (1998), Şeytan ve Genç Kadın (2000), On Bir Dakika (2003), Zahir (2005), Portobello Cadısı (2006) ve Kazanan Yalnızdır (2008) var.

JÜLİDE KARAHAN

SKYLIFE / MAYIS 2011

Hiç yorum yok: