5 Nisan 2011 Salı

Cengiz Çekil'in hatıra defteri New York'ta

Haber büyük. Yıllarca sanat dünyasının ihtişamından uzakta, İzmir'de çalışmalarını sürdüren ressam Cengiz Çekil'in 'Günce'si, Museum of Modern Art (MOMA) New York koleksiyonuna katıldı.Eser, 19 Eylül'e kadar sürecek "Hâlâ Yaşıyorum: Güncel Çizimde Siyaset ve Günlük Yaşam" başlıklı sergide de yer alıyor.

Çekil, sakin... Sergiyi gidip görmemiş daha. "Belli bir yaştan sonra her şey normal karşılanıyor. Gençken olsa çok heyecanlanırdım." diyor ve ekliyor: "Ama şu da var. Bir iş ne kadar çok insan tarafından görülürse o kadar mutlu oluyorum. Sonuçta tabii ki mutluyum."

İşin muhtevası şöyle: Çekil, iki ay boyunca her gece, genç kızların hatıralarını yazdığı şenlikli bir deftere 'Bugün de yaşıyorum.' mührünü ve günün tarihini basar. 1976 yılında İstanbul Eğitim Enstitüsü'nde öğretmenlik yaptığı zamanlardır onlar. "Eve geliyor ve bugünü de atlattık diyordum. Ölmeden, öldürülmeden bir gün daha! Defter zaten başucumda. Yatmadan hemen önce, her gece, yatsıyı kılar gibi..." diyor ve ekliyor Çekil: "Durduk yerde yaşıyor olduğunu hisseder mi insan? O yıllarda hissediyor. Öyle zamanlardı ki; sağ da sol da ölümü kutsardı. Bense bir hoca olarak her şeye rağmen yaşamın önemini anlatırdım öğrencilerime. Bütün meselem hayatı yaşamak, var olmak, var kalmaktı."

Defterin mecburi bitiş cümlesi: "Askere gidiyorum." Askerlik için İzmir'e gider ve bambaşka, bol zeytinyağlı bir hayata başlar Çekil. İzmir iyi gelir ama yine de "Yaşadım, en azından ölmedim fakat İstanbul imkânsız bir aşka dönüştü bende. Gelirdim; Osmanbey'den başlar, Beyazıt'a kadar yürürdüm. Koca bir seyahate çıkmış gibi olurdum. Farklı farklı diyarlar görmüş gibi..." der ve ekler: "İzmir'de sevilir, İstanbul'da âşık olunur."

İstanbul-İzmir hattında

1945'te Niğde'nin Bor ilçesinde doğan Cengiz Çekil, Ankara Gazi Eğitim'den sonra devlet bursuyla École Nationale Supérieure Des Beaux-Arts Paris'e devam etti. 1975'te ülkeye dönen sanatçı, bir süre İstanbul'da çalıştıktan sonra uzun yıllar İzmir'de yaşadı. 2007'den beri de İstanbul'da.

JÜLİDE KARAHAN /ZAMAN KÜLTÜR

Hiç yorum yok: