14 Nisan 2012 Cumartesi

Masumiyet Müzesi gün sayıyor


Nobel ödüllü yazar Orhan Pamuk'un 2008'de yayımladığı aynı adlı romandan esinlenerek bizzat elleriyle kurduğu Masumiyet Müzesi, 28 Nisan'da açılıyor. "Her şey Füsun ile Kemal'in hikâyesine yakışır şekilde oldu." diyen Pamuk'un heyecanını anlatan en güzel ayrıntı, ayakkabılarını boyayıp kurumalarını bile beklemeden müzeyi gezdirmeye gelmiş olması.



Tam 4 yıldır müzenin bitmesini bekleyen Orhan Pamuk, "Sürecin bu kadar uzaması kesinlikle tembellikten değil." diyor ve ekliyor: "Eşyaları tek tek topladım. Düzenleme için bir sürü insanla görüştüm. Ama sonunda pek çok şeyi kendim yaptım. Eşyaları belli bir nizam ve ahenk içinde vitrinlere yerleştirdim. Güzel olsun, havası olsun istedim. Zaman geçtikçe geçti ama şikâyetçi değilim. Çünkü sonunda her şey hikâyeye yakışır şekilde oldu."

Kemal ile Füsun'un aşk hikâyesinin görselleştiği Masumiyet Müzesi, Çukurcuma Caddesi üzerindeki tarihî bir binada yer alıyor. Kapıdan girince ziyaretçileri roman kahramanı Füsun'un içtiği 4.213 sigaranın izmariti karşılıyor. Ahşap merdivenlerle birbirine bağlanan üç ayrı katta, romanın 83 bölümünün her birine karşılık gelen 83 ayrı vitrinde 1970'lerin İstanbul'una ait pek çok ayrıntı mevcut. Çatı katında roman kahramanı Kemal'in hayatının son yıllarını geçirdiği oda, romanın el yazma müsveddesi ve Pamuk'un müze için yaptığı çizimler var.

7 ile 22 yaş arasında ressam olmak isteyen Pamuk, Masumiyet Müzesi sayesinde içindeki ölü ressamı serbest bırakmış. "Bir roman yazdım, müzesini yaptım. Niye yaptım cevabını bilmiyorum, zaten bilmek de istemiyorum." diyen Pamuk'un bu konudaki tek açıklaması şu: "Bir romanı okuyoruz, 600 sayfa; aklımızda sadece 6 sayfa kalıyor bir süre sonra. Ama duygusu, deneyimi, okuma anının hissi dolu dolu 600 sayfa... Müzeyle işte o duyguyu vermek istedim. Gerçi bir yerden itibaren müzenin hikâyesiyle romanın hikâyesi farklılaşmaya başlıyor. Görmek ile okumak arasındaki fark ortaya çıkıyor ama bu da çok iyi. Çünkü Masumiyet Müzesi, kitaptan bağımsız bir müze oldu sonunda. Kitabı okumayanların da keyifle gezeceği bir müze... Bununla gurur duyuyorum."

Masumiyet Müzesi, tarihte bir romandan esinlenerek hayata geçirilen ilk müze. Gezmek isteyenler, romanın 574. sayfasındaki bileti kullanabilir ya da web sitesinden bir bilet alabilir. www.masumiyetmuzesi.org

***

Maliyeti, Nobel parasını geçti

Masumiyet Müzesi'ni dün sabah küçük bir gruba bizzat gezdiren Pamuk, müzenin maliyeti için "Nobel parasından çok daha fazla. Ama tam olarak 12 lira 25 kuruş gibi bir rakam veremem. Zaten bilmek de istemedim bir noktadan sonra. Ama asıl masraf para değil, benim romancılık vaktim. Geçen sene mart ile eylül arasında 6 ay şu masada oturdum ve romana elimi sürmedim. Müzenin maliyeti işte o vakit. Bu istediğim gibi olmadı, şu zamanında gelmedi, beriki günlerce düzelmedi. Ama her şey bittiğinde hayatımın en mutlu 6 ayını geçirdiğimi anladım."


JÜLİDE KARAHAN

ZAMAN GÜNDEM, 14 Nisan 2012

Hiç yorum yok: