11 Haziran 2012 Pazartesi

DÜNYA KÜÇÜLÜRKEN TÜRKÇE BÜYÜYOR



Etiyopya’ya gidiyorsunuz ve karşınıza Türkçe konuşan birileri çıkıyor; üstelik bu Kenya’da da oluyor, Japonya’da da… Tam bir “nasıl yani” durumu. Dünya küçülürken Türkçe büyüyor; tek açıklama bu.

Uluslararası Türkçe Öğretimi Derneği (TÜRKÇEDER) tarafından bu yıl 10.’su düzenlenen Uluslararası Türkçe Olimpiyatları 30 Mayıs’ta başladı. 14 Haziran’a dek sürecek olimpiyatlarda yarışmak amacıyla 7 kıtadan ve 135 ülkeden tam 1500 öğrenci Türkiye’ye geldi. Başta İstanbul ve Ankara olmak üzere toplam 41 il ve 65 sahnede gösteri ve performanslarını sahnelemek üzere… Bu yılki tema “İnsanlık El Ele Bayram O Bayram Ola”.

2003 yılında 17 ülke ve 62 öğrenciyle yola koyulan Türkçe Olimpiyatları; Türkçenin yaşatılması ve yaygınlaştırılması yanı sıra farklı coğrafyalardan çocukları bir araya getirerek geleceğe yönelik dostlukların kurulmasına vesile oluyor. Dünya genelinde her yıl 15 bin civarında öğrenci Türkçe Olimpiyatları’na hazırlanıyor. Her ülke kendi içinde yarışmalar düzenleyerek finalistlerini seçiyor ve Türkiye’ye gönderiyor. Dünya çocukları olimpiyatlarda; konuşma, yazma, dil bilgisi, şarkı, şiir, ses, okuma, genel kültür, sunum, özel beceriler, resim, halk oyunları, deneme ve ülke tanıtım stantları gibi 20 ayrı kategoride Türkçelerini yarıştırıyor. Ana dili Türkçe olup da yurtdışında yaşayan öğrenciler için de kompozisyon, şiir ve genel kültür gibi yarışmalar düzenleniyor. Hatta dünyaya Türkçe öğreten öğretmenler için de...

Kıssadan hisse: Bir sivil toplum hareketi olan Türkçe Olimpiyatları, Türkiye’nin ve Türkçenin uluslararası arenada güçlenmesine yardımcı olan siyaset üstü bir faaliyet. Uluslararası Türkçe Olimpiyatları Tertip Komitesi Başkanı Mehmet Sağlam’a göre şimdiki hedefi, yani en önemli gelecek planı da Birleşmiş Milletler’e kayıtlı 193 ülkede Türkçe ses bayrağını dalgalandırmak.

OLİMPİYATLARIN ARKASINDA TÜRK OKULLARI VAR

Küçük resim böyle. Büyük resimdeyse; Türkiye’nin, Türkçenin ve Anadolu’nun sesini dünyaya duyuran Türk Okulları çıkıyor karşımıza. İlki 1991’de Nahçıvan’da açılan Türk Okulları, 20 yıldır 7 kıtada ve 140 ülkede hizmette. En birinci niyetleri Türkçeyi dünya dili yapmak ama dünya barışına ve Türkiye ekonomisine katkıları da yadsınamaz boyutta.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Türk Okulları’nın işadamları için asıl önemli katkısı; Türklerin ayaklarının alışmadığı, adını bilmediği, duymadığı Afrika ve Uzakdoğu ülkeleri gibi yerlerde ilk temasları sağlamış olmaları” derken İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi yerinde bir örnekle açıklıyor durumu: “İlk yurtdışı bağlantıları için 1989’da yurtdışına gitmiştim. Bir Uzakdoğu ülkesine gittiğim o zaman işlerimi 15 günde zar zor halledebildim. Ama sonra okullar, genç Türk çocukları ve oradaki hocalar sayesinde Türkiye’den iş yapmaya gidenler özgüvenli ve cesaretli şekilde işlerini halledebildi.”

***

10. ULUSLARARASI TÜRKÇE OLİMPİYATLARI PROGRAMI
30 Mayıs Açılış Töreni / Four Seasons Otel Beşiktaş
1 Haziran Açık Hava Konseri / Taksim Meydanı
1-3 Haziran Kültür Şöleni / İstanbul Fuar Merkezi
5 Haziran Şarkı Finali / Ataköy Sinan Erdem Kapalı Spor Salonu
6 Haziran Şiir Finali / Ankara Arena Kapalı Spor Salonu
9 Haziran Ödül Töreni / Ankara Arena Kapalı Spor Salonu
14 Haziran Kapanış Töreni / Türk Telekom Arena
16 Haziran Tasavvuf Konseri / Ülker Sports Arena


***

NE DİYORLAR?
Recep Tayyip Erdoğan (Başbakan): Gittiğim her yerde, Türk Okullarında bayrağımızın dalgalandığını görüyor ve bundan gurur duyuyorum.

Ban Ki-moon (Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri): Türkiye küresel önemi haiz konularda yüksek sesli konuşma hakkını kazanmıştır, bunda Türk Okullarının önemli bir katkısı bulunmaktadır.

Hamid Karzai (Afganistan Devlet Başkanı): Kardeş ve dost ülke Türkiye’nin gönüllü öğretmenleri, Afgan gençlerini çağdaş ve bilimsel imkânlarla en güzel biçimde geleceğe hazırlıyor.

Juniçiro Koizumi (Eski Japonya Başbakanı): Japonya’daki Türk Okulları ve eğitim faaliyetleri Türkiye ile Japonya arasındaki ilişkilerde çok önemli bir yer tutuyor ve mutlaka geliştirilmesi lazım.

Kolonzo Musyaka (Kenya Cumhurbaşkanı Yardımcısı): Türkiye’nin Afrika ile ilişkilerindeki hızlı gelişmenin etkenlerinden birisi de Türk okulları ve öğretmenleridir.

Eustaquio Nseng Esono (Ekvator Ginesi Dışişleri Bakanı): Avrupa, elçiliklerini kapatırken Türkiye, Afrika’ya okul açtı. Halkımıza nasıl balık tutulacağını öğretti.

JÜLİDE KARAHAN 

SKYLIFE HAZİRAN 2012 

...

Hiç yorum yok: