İstanbul çağdaş sanatının sesi en çok Sakıp Sabancı,
İstanbul Modern, Pera,
santralistanbul ve Borusan Contemporary gibi müzelerden yükselse de… Şehrin galerilerine
bilhassa kulak vermeli; 8 değilse bile 6 oktav garanti!
1933’te Beyoğlu Narmanlı Yurdu’nun
altındaki şapkacı dükkânında sergi açan D Grubu sanatçılarımız Zeki Faik İzer,
Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal Tollu, Abidin Dino ve Zühtü
Müridoğlu bugün İstanbul’da 300’e yakın galeri olduğunu duysa ne yapardı acaba?
Her biri çok şaşırırdı mutlaka.
Çünkü İstanbul, hayatının ilk galerisini İsmail Hakkı Oygar sayesinde 1945 yılında gördü. İlk ünlü galerisini ise Adalet
Cimcoz sayesinde 1951’de… Onun da - ismi Maya - ömrü sadece 4 yıl sürdü. Ama o
kısacık zaman içinde sergi açmak ve satış yapmakla kalmayarak nice
buluşma, kaynaşma ve ilhama vesile oldu Maya. Hatta bir galeriden beklendiği
üzere; sanat eserlerinin satılmasından çok izlenmesini, paylaşılmasını ve
tartışılmasını sağlayıp sanatçı ile izleyici ve müze arasındaki ilişkiyi
biçimlendirdi de…
Ama 70 ve 80’li yıllara gelindiğinde; bir yanda literatüre yerleşmeye
çalışan kültür endüstrisi kavramı, diğer
yanda ülkedeki sanat birikiminin dünyaya
açılma telaşı... Kısacası epey bir zaman kaybı. Nihayet 90’larda her türlü telaş geride kalıp küratör René Block’un deyişiyle tam bir “İstanbul Mucizesi” yaşanınca… Galeriler, tesbih taneleri gibi saçıldı İstanbul’a.
Öncelikli olarak da Maçka – Nişantaşı – Teşvikiye civarına… O yüzden
İstanbul’un en eski ve en köklü galerilerini görmek isteyenler için istikamet
Nişantaşı’ndaki Mim Kemal Öke, Eytam ve Abdi İpekçi Caddeleri. Görülecek
galeriler ise Maçka Sanat, Galeri
Nev, C.A.M, X-İst, Çağla Çabaoğlu, Kare Sanat, Dirimart, Soda, 44 A, Doku, Mine ve Milli Reasürans…
Ama bir itiraf: Eğer niyet; modernden çağdaşa uzanan uzun ince yolda yürüyen
bir şeyler satın almaksa… Değilse; o zaman doğru Beyoğlu, Tophane ve
Akaretler’e.
İSTİKLAL CADDESİ DEĞİL, TÜM BEYOĞLU
Taksim Meydanı’ndan
Tünel’e doğru yürürken Fransız Kültür Merkezi, Akbank Sanat ve Yapı Kredi Kazım
Taşkent Sanat Galerisi’ne hızlıca göz atmalı belki. Ya da hiç oyalanmadan 100
yıllık Mısır Apartmanı’nın dev kapısından içeri girmeli. Asansörle en üstte çıkıp
kat be kat süzülmeli: Galeri Nev, NON, CDA Project, Pi Artworks, Nesrin
Esirtgen Koleksiyonu ve Galeri Zilberman… Zaten girince çıkamıyor insan.
Bilhassa, ama mutlaka Eşref Yıldırım’ın “Hiç Kimsenin Ölümü” isimli sergisi…
Son tarih 16 Haziran, yer Galeri Zilberman. Mısır Apartmanı’nı terk eder etmez
istikamet; sanatı gündelik hayatın
parçası haline getiren SALT. Ardından çaprazdaki ARTER. Sonra karşı komşu Borusan Müzik Evi
ile hemen arkadaki Tepebaşı Galerist. 23 Haziran’a kadar da bir sürpriz: Erwin
Wurm'un son işleri bu sonuncu durakta.
KARAKÖY’E UZANAN TOPHANE
Sırtını
İstiklal Caddesi’ne yaslamış, ayaklarını denize uzatmış keyfe keder İstanbul
semtlerinden Tophane sanat konusundaki rüştünü çoktan ispatladı. Semtteki ilk
kıvılcım Hayriye Caddesi numara 5’te yıllar yıllar önce çaktı: Armenak Usta’nın
marangoz atölyesi İstanbul’un romantik galerisi Apel’e dönüştüğünde… 2008’den
itibarense başta Outlet ve NON olmak üzere galeriler peş peşe yerleşti bölgeye. Ama şimdi ikisi
de orada değil. NON Mısır Apartmanı’nda, Galeri Outlet ise
Pilot ismiyle Sıraselviler’de. Tophane’de kalanlar ve yeni eklenenler ise Pg
Art Gallery, Pi Artworks, Daire, Elipsis, Rodeo ve Depo. Hatta gezme
sırası da tam olarak bu. Arada Masumiyet Müzesi’ne uğramak kaydıyla elbette. Sonra belki
küçük bir mola ve tramvay yolunun karşısındaki Karaköy’e.
ArtSümer ve Galeri Mâna; mutlaka ama mutlaka. Bağımsız
kale BAS ve İstanbul ’74 ise
tercihe göre... Yalnız Bankalar Caddesi’nin incisi SALT Galata illa ki… Özellikle de yaz boyunca görülebilecek “Modern
Denemeler” serisi sebebiyle…
AKARETLER: TASARIMLA SANAT ARASINDA
Bir zamanlar saray ressamı Fausto Zonaro dâhil nice önemli simaya
ev sahipliği yapan Akaretler'deki Sıraevler, İstanbul'un yeni sanat ve tasarım
üssü olmakta kararlı. Art On, artlimits, Autoban ve Derin Design çokça tasarıma
meyilli ama Galerist, Rampa, Kuad ve C.A.M tam anlamıyla birer güncel sanat
mabedi. Az biraz yukarıda ise Mabeyn ve Galeri Artist… Yine tercihe tâbisiniz.
JÜLİDE KARAHAN
SKYLIFE BUSINESS / HAZİRAN 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder