28 Haziran 2012 Perşembe

İSTANBUL GALERİLERİNİN 6 OKTAVLIK SESİ




İstanbul çağdaş sanatının sesi en çok Sakıp Sabancı, İstanbul Modern, Pera, santralistanbul ve Borusan Contemporary gibi müzelerden yükselse de… Şehrin galerilerine bilhassa kulak vermeli; 8 değilse bile 6 oktav garanti!



1933’te Beyoğlu Narmanlı Yurdu’nun altındaki şapkacı dükkânında sergi açan D Grubu sanatçılarımız Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal Tollu, Abidin Dino ve Zühtü Müridoğlu bugün İstanbul’da 300’e yakın galeri olduğunu duysa ne yapardı acaba? Her biri çok şaşırırdı mutlaka.

Çünkü İstanbul, hayatının ilk galerisini İsmail Hakkı Oygar sayesinde 1945 yılında gördü. İlk ünlü galerisini ise Adalet Cimcoz sayesinde 1951’de… Onun da - ismi Maya - ömrü sadece 4 yıl sürdü. Ama o kısacık zaman içinde sergi açmak ve satış yapmakla kalmayarak nice buluşma, kaynaşma ve ilhama vesile oldu Maya. Hatta bir galeriden beklendiği üzere; sanat eserlerinin satılmasından çok izlenmesini, paylaşılmasını ve tartışılmasını sağlayıp sanatçı ile izleyici ve müze arasındaki ilişkiyi biçimlendirdi de…

Ama 70 ve 80’li yıllara gelindiğinde; bir yanda literatüre yerleşmeye çalışan kültür endüstrisi kavramı, diğer yanda ülkedeki sanat birikiminin dünyaya açılma telaşı... Kısacası epey bir zaman kaybı. Nihayet 90’larda her türlü telaş geride kalıp küratör René Block’un deyişiyle tam bir “İstanbul Mucizesi” yaşanınca… Galeriler, tesbih taneleri gibi saçıldı İstanbul’a. Öncelikli olarak da Maçka – Nişantaşı – Teşvikiye civarına… O yüzden İstanbul’un en eski ve en köklü galerilerini görmek isteyenler için istikamet Nişantaşı’ndaki Mim Kemal Öke, Eytam ve Abdi İpekçi Caddeleri. Görülecek galeriler ise Maçka Sanat, Galeri Nev, C.A.M, X-İst, Çağla Çabaoğlu, Kare Sanat, Dirimart, Soda, 44 A, Doku, Mine ve Milli Reasürans… Ama bir itiraf: Eğer niyet; modernden çağdaşa uzanan uzun ince yolda yürüyen bir şeyler satın almaksa… Değilse; o zaman doğru Beyoğlu, Tophane ve Akaretler’e.

İSTİKLAL CADDESİ DEĞİL, TÜM BEYOĞLU

Taksim Meydanı’ndan Tünel’e doğru yürürken Fransız Kültür Merkezi, Akbank Sanat ve Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat Galerisi’ne hızlıca göz atmalı belki. Ya da hiç oyalanmadan 100 yıllık Mısır Apartmanı’nın dev kapısından içeri girmeli. Asansörle en üstte çıkıp kat be kat süzülmeli: Galeri Nev, NON, CDA Project, Pi Artworks, Nesrin Esirtgen Koleksiyonu ve Galeri Zilberman… Zaten girince çıkamıyor insan. Bilhassa, ama mutlaka Eşref Yıldırım’ın “Hiç Kimsenin Ölümü” isimli sergisi… Son tarih 16 Haziran, yer Galeri Zilberman. Mısır Apartmanı’nı terk eder etmez istikamet; sanatı gündelik hayatın parçası haline getiren SALT. Ardından çaprazdaki ARTER. Sonra karşı komşu Borusan Müzik Evi ile hemen arkadaki Tepebaşı Galerist. 23 Haziran’a kadar da bir sürpriz: Erwin Wurm'un son işleri bu sonuncu durakta.

KARAKÖY’E UZANAN TOPHANE

Sırtını İstiklal Caddesi’ne yaslamış, ayaklarını denize uzatmış keyfe keder İstanbul semtlerinden Tophane sanat konusundaki rüştünü çoktan ispatladı. Semtteki ilk kıvılcım Hayriye Caddesi numara 5’te yıllar yıllar önce çaktı: Armenak Usta’nın marangoz atölyesi İstanbul’un romantik galerisi Apel’e dönüştüğünde… 2008’den itibarense başta Outlet ve NON olmak üzere galeriler peş peşe yerleşti bölgeye. Ama şimdi ikisi de orada değil. NON Mısır Apartmanı’nda,  Galeri Outlet ise Pilot ismiyle Sıraselviler’de. Tophane’de kalanlar ve yeni eklenenler ise Pg Art Gallery, Pi Artworks, Daire, Elipsis, Rodeo ve Depo. Hatta gezme sırası da tam olarak bu. Arada Masumiyet Müzesi’ne uğramak kaydıyla elbette. Sonra belki küçük bir mola ve tramvay yolunun karşısındaki Karaköy’e. ArtSümer ve Galeri Mâna; mutlaka ama mutlaka. Bağımsız kale BAS ve İstanbul ’74 ise tercihe göre... Yalnız Bankalar Caddesi’nin incisi SALT Galata illa ki… Özellikle de yaz boyunca görülebilecek “Modern Denemeler” serisi sebebiyle…

AKARETLER: TASARIMLA SANAT ARASINDA

Bir zamanlar saray ressamı Fausto Zonaro dâhil nice önemli simaya ev sahipliği yapan Akaretler'deki Sıraevler, İstanbul'un yeni sanat ve tasarım üssü olmakta kararlı. Art On, artlimits, Autoban ve Derin Design çokça tasarıma meyilli ama Galerist, Rampa, Kuad ve C.A.M tam anlamıyla birer güncel sanat mabedi. Az biraz yukarıda ise Mabeyn ve Galeri Artist… Yine tercihe tâbisiniz. 


JÜLİDE KARAHAN 

SKYLIFE BUSINESS / HAZİRAN 2012 

Hiç yorum yok: