25 Ekim 2011 Salı

Yakup Kadri'nin Depo'daki mobilyaları

Ötesi berisi kırık dökük dört sandalye, bir büyük konsol, bir heybetli büfe ve bir yuvarlak masa… Hepsi toz toprak içinde ve bir çağdaş sanat sergisinin girişinde. Dekor olsun diye ya da yer yokluğundan değil; tesadüfen de olsa, bir hikâyeleri ve hatta bir sahipleri olduğu için. Bu mobilyalar, yazar Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun.

Ne İstanbul'da doğdu, ne İstanbul'da öldü Karaosmanoğlu. İşgaline şahit olduğundan olsa gerek pek sevmezdi de şehri. 1922 tarihli ‘Kiralık Konak' isimli romanında, kültür gömleği değiştirirken yaralanmış; ne eski değerleri koruyabilmiş, ne yeni değerleri özümseyebilmiş diyerek yererdi hatta onu. Ama işte İstanbul, Karaosmanoğlu'nun üç parça mobilyasını bunca zaman bir köşesinde saklamış. O köşe Tophane'deki Tütün Deposu. O ona, bu buna vermiş zamanında ve yazar evleriyle ilgili bir projede kullanılmak üzere öylece tavanarasında durmuşlar yıllarca.

Ta ki Kore, Arjantin, Hollanda ve Türkiye'den 16 çağdaş sanatçı bir sergi için Tütün Deposu'ndaki DEPO'ya gelene dek. İlk ayağı Güney Kore'de gerçekleşen serginin ismi ‘Devinimsizlikte Devinim-Yaratıcı Siyaset'. Niyeti, dünyadaki krizlere karşı birlikte ayakta durmak. Video, çizim, yerleştirme ve fotoğraftan menkul sergide Karaosmanoğlu'nun hikâyesi ve Tütün Deposu'nun geçmişini anlatan bir video da var. Sergi ve hikâyeyi merak edenler bir yana, yazarın mobilyalarıyla temas etmek isteyenler için son tarih 26 Kasım. Sonrasında sergi, Amsterdam'a doğru yola çıkacak.

JÜLİDE KARAHAN

ZAMAN KÜLTÜR/ 25.10.11

Hiç yorum yok: